این روزها خبرها حاکی از آن است که جمعیت جهان رو به پیری می رود و به همین دلیل توجه به سلامت روحی و روانی این گروه از افراد بسیار با اهمیت است.

برای بهبود سلامت روان سالمندان چه کنیم؟

این روزها خبرها حاکی از آن است که جمعیت جهان رو به پیری می رود و به همین دلیل توجه به سلامت روحی و روانی این گروه از افراد بسیار با اهمیت است. سالمندان با ورود به این مرحله از زندگی خود با انواع بیماری ها و دردهای جسمی مواجه می شوند و همین موضوع باعث ایجاد بخشی از مشکلات روانی در آنها می گردد. با این توصیفات اکنون در این مطلب به این موضوع می پردازیم که برای بهبود سلامت روان سالمندان چه کنیم تا به انواع مشکلات روحی مبتلا نشوند. در صورتی که بخواهید به بهترین نحو از سالمندان مراقبت نمایید می توانید با شرکت پرستاری جهان پرشین مشورت نمایید.

چرا سلامت روان سالمندان در خطر است؟

پیری بخشی از زندگی است و سلول های بدن با گذشت زمان و بر اثر عوامل مختلفی، رو به پیری می روند اما این به معنای دلمردگی، افسردگی، استرس و اضطراب نیست. کسی که پیر است می تواند بسیار زنده و شاداب باشد و این اصلا ربطی به ورود به دنیای سالمندی و پیری ندارد اما عوامل بسیاری باعث تاثیر بر سلامت روان سالمندان می شوند. بخشی از این عوامل مربوط به وضعیت جسمانی، کاهش توان بدن، انواع بیماری و دردهای مختلف است که به سراغ این افراد می آید.

حوادث مختلفی مثل ازدواج فرزندان و دوری از آنها نیز باعث تنهایی بیشتر سالمندان شده و سلامت روان آنها را به خطر می اندازد. ورود به مرحله بازنشستگی، از دست دادن همسر و عزیزان، افت وضعیت اقتصادی، بی توجهی دوستان و اقوام و دوری از اجتماع می تواند بر جنبه هایی از سلامت روان افراد تاثیر گذاشته و انواع بیماری های روحی مثل افسردگی، اضطراب، انزوا، استرس، ضعف اعصاب و مشکلات حاد تری را برای فرد به وجود می آورد.

چگونه سلامت روان سالمندان را بهبود ببخشیم؟

اصلی ترین موضوعی که باید به آن توجه شود این است که برای بهبود سلامت روان سالمندان چه کنیم و در این بخش ما مهم ترین اقداماتی که باید برای بهبود سلامت روان سالمندان و نگهداری از سالمند انجام شود را ارائه میدهیم.

۱- ارتقای سطح سلامت سالمندان

سالمندان اگرچه توان بدنی کمتری نسبت به جوانان دارند اما باید برای افزایش سطح سلامتی آنان تلاش کنید و با برنامه ای مفید آنها را به ورزش و استفاده از خوراکی های سالم هدایت کنید. ورزش روزانه یکی از بهترین گزینه ها برای حفظ سلامتی و افزایش اعتماد به نفس در سالمندان است. ورزش می تواند مشکلات روحی را در افراد سالمند کاهش دهد و همین موضوع سبب حفظ سلامت روان آنها می شود.

تقویت بدن، استخوان ها و تناسب وزن در دوران پیری حائز اهمیت است و سالمندان باید برای حفظ این موارد از غذاهای سالم استفاده کنند. کاهش وعده ها و حجم مواد غذایی می تواند بدن افراد پیر را با ضعف و کاهش بیش از حد توان آنها، روبرو کند و این موضوع در طولانی مدت اثرات بدی بر سلامت روان سالمندان می گذارد و آنها اعتماد به نفس خود را از دست می دهند.

 ۲- گسترش روابط اجتماعی

این موضوع باید به تمامی افراد جامعه آموزش داده شود که سالمندی به معنای خانه نشینی نیست و کسانی که پیر می شوند نباید از روابط اجتماعی خود دور شوند. روابط اجتماعی حس مفید بودن و سرزندگی را به سالمندان می بخشد و بخشی از چالش ها، نگرانی ها و دغدغه های فرد با ارتباط با همسالان، دوستان و آشنایان کاهش پیدا می کند.

با توجه به این اطلاعات اکنون باید به این موضوع بیندیشیم که برای بهبود سلامت روان سالمندان چه کنیم تا روابط اجتماعی آنها افزایش پیدا کند. ایجاد برنامه های دسته جمعی، تفریح های گروهی، جلسات هم نشینی و دیدار اقوام و دوستان می توان باعث گسترش روابط اجتماعی شود. روابط اجتماعی تاثیر ویژه ای بر سلامت روان سالمندان دارند و افراد منزوی و خانه نشین، دارای عصبانیت، بی حوصلگی و خودآزاری بیشتری هستند.

۳- افزایش فعالیت مغز

با افزایش سن و رسیدن به سالمندی، روند عملکرد مغز کاهش می یابد و در برابر بعضی از چیزها عکس العمل دیرتری از خود نشان می دهد. ابتلا به بیماری های مغز و اعصاب نیز به همین دلیل اتفاق می افتد و بر سلامت روان تاثیر بدی دارد. فعالیت هایی مانند کتاب خواندن، بازی های فکری، نقاشی، گوش دادن به موسیقی، افزایش مهارت ها و یادگیری زبان دوم با کمک و راهنمایی های پرستار سالمند می تواند عملکرد مغز را افزایش دهد.

۴- شرکت در فعالیت های هدفمند

یکی از مواردی که برای بهبود سلامت روان سالمندان توصیه می شود، شرکت در فعالیت های هدفمند است. افراد مسن برای اینکه سلامت روان خود را ارتقا ببخشند باید احساس مفید بودن داشته باشند و شرکت در برنامه های هدفمند این حس را در سالمندان تقویت می کند. شرکت در برنامه های سرگرمی و انجام فعالیت های داوطلبانه به عنوان فعالیت های هدفمند شناخته می شوند که فرد می توان با شرکت در آنها، سلامت روان خود را بهبود دهد.

۵- کاهش استرس ها

بسیاری از کسانی که از نزدیکان سالمندان هستند می پرسند که برای بهبود سلامت روان سالمندان چه کنیم و باید گفت که یکی از موارد بهبود سلامت روان در این افراد، کاهش استرس است. تجربیات منفی، افزایش سن، عدم مدیریت بسیاری از مسائل و نگرانی های سالمندان باعث ایجاد استرس می شود. شرکت در برنامه هایی مانند نماز، مدیتیشن، یوگا، پیاده روی و ورزش های هوازی باعث کاهش استرس در سالمندان می شود.

۶- افزایش رفاه و امنیت سالمندان

سالمندان زیادی هستند که هنوز سرپناهی برای خود ندارند و این موضوع باعث به خطر افتادن سلامت روان آنها می شود زیرا نگرانی، استرس و ترس های مختلفی را بر آنها القا می کند. مراکز مختلفی در زمینه تامین رفاه سالمندان و افزایش امنیت آنها فعالیت دارند و می توانند این نگرانی ها را از این افراد دور کنند و سبب بهبود سلامت روان آنها شوند.

جمع بندی

پیری و سالمندی به معنای از دست دادن سرزندگی و شادابی نیست بلکه سالمندان زیادی هستند که با روحیه ای شاد و سرزنده، زندگی می کنند و این بستگی به سلامت روان سالمندان دارد. فرزندان افراد پیر، می گویند برای بهبود سلامت روان سالمندان چه کنیم زیرا نگران وضعیت سلامتی این افراد هستند. سالمندان باید خدمات سلامت روان را به موقع دریافت کنند و با تلاش خود و نزدیکان روزهای پیری عمر خود را به خوبی و در آرامش سپری نمایند.