درست در زمانی که بازار روند کاهش داشت، علیمردان عظیمی مدیرعامل ایران خودرو نامه‌ای به سرپرست وزارت صمت ارسال کرد و در این نامه، به دلیل آنچه وی آن را عدم تخصیص ارز نامید، اعلام کرد که ایران‌خودرو نمی‌تواند به تعهدات خود عمل نمایید.

به گزارش پایگاه خبری مردمی ها، سال قبل، قول اکید دادند که حتماً معادل یک میلیارد دلار خودرو وارد می‌شود، آیا وارد کردند؟ نه ارزی در اختیار دارند و نه توان راهبری این مسائل را دارند. وقتی برای واردات نهاده دامی و مرغ و گوشت مردم هم ارز به اندازه کافی نیست، چگونه و بر چه منطقی می‌خواهید خودروی دست دوم وارد کنید.
پس از آنکه مجدداً لایحه واردات خودرو‌های کارکرده مطرح شد و محمدباقر قالیباف اعلام کرد که دولت هر زمان بخواهد می‌تواند خودروی دست دوم وارد نمایید، قیمت برخی خودرو‌ها در بازار کاهش یافت، تاثیر مثبت استیضاح فاطمی امین پالس مثبت دیگری بود که به کاهش ۲۵ درصدی قیمت برخی دیگر از انواع مدل‌های خودروی انجامید.

درست در زمانی که بازار روند کاهش داشت، علیمردان عظیمی مدیرعامل ایران خودرو نامه‌ای به سرپرست وزارت صمت ارسال کرد و در این نامه، به دلیل آنچه وی آن را عدم تخصیص ارز نامید، اعلام کرد که ایران‌خودرو نمی‌تواند به تعهدات خود عمل نمایید. در این نامه قید شده است که از ۹۰۰ هزار خودروی برنامه‌ریزی شده برای تولید در ۱۴۰۲ احتمالاًٌ ۲۰۰ هزار عدد کمتر تولید شود. این نامه باعث شد که روند کاهش قیمت‌ها در بازار متوقف شود.

بسیاری از کارشناسان نامه مذکور را تلاش ایران‌خودرو برای جلوگیری از کاهش قیمت‌ها برآورد کردند. در آستانه پیشنهاد عباس علی آبادی به مجلس برای تصدی پست وزارت صمت، گمانه‌زنی‌ها در مورد سیاست‌های خودروی وی نیز تشدید شده است. آیا وزیر جدید اراده‌ای برای اصلاح وضعیت بغرنج صنعت خودرو و ایستادگی در برابر مافیا دارد؟

امیرحسن کاکائی عضو هیئت علمی دانشکده خودرو دانشگاه علم و صنعت در این‌باره به آفتاب‌نیوز گفت: شاید بتوان گفت رخداد مثبتی که در حال حاضر در حال انجام است، این است که تعطیلات مجلس در پیش است و پس از آن نیز موعد انتخابات آغاز می‌شود، همین مسئله سبب خواهد شد تا از فشار‌های سیاسی برخی نمایندگان بر مدیران اجرایی در صنعت خودروسازی کاسته شود. فشار‌های که نتیجه‌ای جز استخدام‌های سفارشی، سیاسی‌کاری و عدم پیگیری برنامه‌ها نداشته باشد. ما در کشور برنامه‌ها و اسناد بالادستی مانند برنامه هفتم توسعه را داریم، طبیعتاً خواسته نمایندگان از مدیران خودروسازی باید این باشد که این برنامه‌ها را اجرایی کنند و نه آنکه کار‌های پوپولیستی صورت گیرد.

وی افزود: از روز اولی که وزیر اسبق قول داد که ۱ میلیون و ۷۰۰ هزار خودرو تولید خواهد شد، ما گفتیم این وعده‌ها غلط است، چون از وضعیت و ظرفیت خودروسازی اطلاع داشتیم. کل ظرفیت ایران‌خودرو ۷۰۰ هزار است و تیراژ سایپا نیز به زور اگر به ۶۰۰ هزار برسد، چگونه می‌خواستند ۱ میلیون و ۷۰۰ هزار خودرو تولید کنند. بله اگر ارز وجود داشت و قطعات به صورت ckd وارد می‌شود، می‌توانستند تولید را افزایش دهند. اما وقتی شما نه ارز کافی در اختیار دارید و نه روابط بین‌المل مناسب دارید، چگونه چنین وعده‌هایی مطرح می‌کنید. از طرفی با قیمت‌گذاری دستوری جلوی سودآوری و ورود سرمایه‌های بخش خصوصی را هم گرفته‌اند. سال قبل، قول اکید دادند که حتماً معادل یک میلیارد دلار خودرو وارد می‌شود، آیا وارد کردند؟ نه ارزی در اختیار دارند و توان راهبری این مسائل را دارند. وقتی برای واردات نهاده دامی و مرغ و گوشت مردم هم ارز به اندازه کافی نیست، چگونه و بر چه منطقی می‌خواهید خودروی دست دوم وارد کنید.

این مدیر و کارشناس صنعت خودروسازی در پاسخ به سوال آفتاب‌نیوز در مورد فساد دامن‌گیر در خودروسازی گفت: بله، فساد در همه جا هست، آقای کرباسچی ۲۵ سال قبل گفت وقتی کاری در ابعاد میلیاردی و عظیم صورت می‌گیرد، طبیعی است که یکی دو درصد ریخت و پاش هم صورت گیرد، اگر بخواهیم آن یکی، دو درصد را ملاک قرار دهیم، از کار اصلی باز می‌مانیم، در مورد سطح فساد در صنعت خودروسازی اغلب اغراق صورت می‌گیرد تا سیاسی‌کاری شود، وگرنه مملکت آنقدر‌ها هم که در تحلیل‌های عامیانه گفته می‌شود بی در و پیکر نیست، فاطمی امین قول داد ۱۵ درصد هزینه‌ها در خودروسازی را کاهش می‌دهد، آیا موفق شد؟

کاکایی گفت: وزیر جدید باید تمرکزش را روی اصلاح ساختار‌ها قرار دهد. هر وزیری آمد به مدیران فشار آورد تا فقط تیراژ را ببرند بالا، همیشه این تیراژ بوده که در اولویت قرار داشته و نه کیفیت، وقتی فشار می‌آوریم که هر طور شده امروز باید ۲۰۰۰ عدد تولید شود و قطعه هم نیست، می‌گویند خوب بگویید از چین با هواپیما بیاید و این هزینه‌ها را بالا می‌برد. ۲۰ سال قبل دو وزارتخانه صنعت و بازرگانی ادغام شد، اما ادغام واقعی صورت نگرفت و ما فقط چندین سازمان داریم که در کنار هم کار می‌کنند، برای همین هر چند وقت یکبار نمایندگان مجلس می‌گویند باید وزارت صنعت و بازرگانی جدا شوند. الان در وزارت صمت آدم‌های داریم که امضای آن‌ها میلیارد‌ها تومان می‌ارزد، اما حقوق آن‌ها مثلاً کمتر از ۲۰ میلیون است. عقلا معنی این مسئله را درک می‌کنند.