رشیدی کوچی با اشاره به بحث واردات خودروی اقتصادی گفت:بینید، خودرو اقتصادی در دنیا تعریف دارد. مگر نمی‌خواهند خودرو اقتصادی بیاورند. من برای واردات خودرو دو آیین‌نامه دیدم. در آیین‌نامه اول که به من دادند، نوشته شده بود که خودروهای تا سقف ۱۰ هزار دلار ۱۰ درصد گمرکی روی آن اعمال شود.

به گزارش پایگاه خبری مردمی ها،  جلال رشیدی‌کوچی نماینده مجلسی است که چندی است که تلاش خود را بر مبارزه با وضعیت خودرو در کشور قرار داده است. اوج تحرکات رسانه‌ای او مناظره‌اش با سیدمصطفی میرسلیم مدافع همیشگی خودروسازان داخلی است که بسیار جنجال‌برانگیز شد. او اعتقاد دارد؛ خودروسازان از کیفیت خودروهایشان کم می‌گذارند؛ موضوعی که به باور رشیدی‌کوچی، برای بررسی آن اصلا لازم نیست تخصصی برخورد شود؛ فقط یک پژوپارس مدل ۹۴ را کنار مدل ۱۴۰۲ بگذارید و آن زمان می‌بینید چقدر کم‌فروشی در کیفیت محصول می‌کنند. او در کافه‌خبر خبرگزاری خبرآنلاین درباره مافیای خودرو هم می‌گوید: عملکرد مافیا خیلی خوب بوده که امروز این همه نارضایتی را در حوزه صنعت خودرو شاهد هستیم؛ این‌قدر که خودرو تبدیل به پاشنه آشیل شده است.

ماهیت مافیای خودرو

اودرباره ماهیت مافیای خودرو توضیح می‌دهد: خیلی‌ها به من گفتند شما که از مافیای خودرو صحبت می‌کنی، اسم ببر و این مافیا را معرفی کن. اما نکته‌ای که مهم است و شاید مغفول واقع شده، این است که مافیا یک جریان است و در طول سال‌های مختلف، این جریان شکل گرفته و تاثیرگذار بوده است. مافیا می‌تواند یک کارشناسی باشد که در بدنه وزارت صمت با ارائه آمار نادرست، وزیر و معاونان وزیر را به گمراهی بکشاند تا تصمیم اشتباهی در حوزه صنعت خودرو بگیرد. مافیا می‌تواند جریانی باشد که با مطرح کردن این‌که ارز از کشور خارج می‌شود، جلوی واردات خودرو را بگیرد. مافیا، این است که سال‌های سال بدون هیچ دلیل منطقی، از صنعتی حمایت کند که امروز دیگر داد همه را هم در آورده است؛ حتی شخص اول مملکت به صراحت می‌گوید باعث ایجاد نارضایتی شده و حساب آن را از بقیه صنایع جدا می‌کند. مافیا یک جریان است و ما دنبال ۴ تا اسم نباید بگردیم. مافیا، جریانی است که طی سال‌های سال اتفاق افتاده و نفوذ کرده و الان ثمره و خروجی آن را می‌بینیم. مافیا، همان جریانی است که وقتی قیمت‌ها کاهش پیدا می‌کند، با یک مصاحبه یا یک تیتر و یا یک اظهارنظر، جلوی کاهش قیمت را می‌گیرد.

او معتقد است که حتما عملکرد مافیا خیلی خوب بوده که امروز این همه نارضایتی را در حوزه صنعت خودرو شاهد هستیم. این‌قدر که خودرو تبدیل به پاشنه آشیل شد.

آثار مافیای خودرو در ایران

او درباره آثار مافیای خودرو در ایران گفت: من مثالی می‌زنم و بعد شما ببینید چه کسی تحت‌تاثیر مافیا بوده است. مجلس در سال گذشته قانونی را مبنی بر واردات خودروهای نو مصوب کرد. ماده ۴ قانون ساماندهی بازار خودرو، تمام اختیارات را به وزارت صمت و دولت داد که چه تعداد خودرو وارد شود، چه کیفیتی داشته باشد و حجم موتور خودروها چقدر باشد و … فقط مجلس مصوب کرد که واردات، قانونی شود. من همان زمان در تنظیم آیین‌نامه، بارها چه در فضای مجازی و چه در جلسات متعدد به وزارت صمت اعلام کردم که آیین‌نامه‌ای که می‌نویسید، به جای این‌که به نفع مردم باشد، به نفع خودروساز است و حتما در جهت افزایش قیمت خواهد بود؛ نه کاهش قیمت. در واقع شرایط خودروهای وارداتی نو را محدود کردند.

برای مثال گفتند حجم موتور ۲۵۰۰ سی‌سی، سقف ۲۰ هزار دلاری و یک میلیارد دلار هم از بانک مرکزی برای واردات پول می‌گیریم. هر کسی هم خواست خودرو وارد کند، اما ما باید تاییدش کنیم. هر کسی هم که خواست وارد کند، باید صادرات هم داشته باشد. این شد که عملا به نظر می‌رسید آیین‌نامه واردات خودرو را خودروسازان نوشتند و به آقای فاطمی‌امین دادند. حالا بگویید الان چه گروهی دارند خودروهای نو را وارد می‌کنند؟ همان خودروسازان. یک میلیارد دلار پول بانک مرکزی هم به چه کسانی رسید؟ همین گروه. من همان زمان به آقای فاطمی‌امین گفتم که وقتی سقف ۲۰ هزار دلار می‌گذارید، یعنی خودروهای کارکرده‌ای که در ایران قیمتی بالای ۲۰ هزار دلار دارد، حاشیه امن پیدا کنند؛ یعنی ما به نفع پولدارها کار می‌کنیم. کسی که یک خودرو ب‌ام‌و دارد که قیمت واقعی‌اش ۳۰ هزار دلار است و به دلیل این‌که واردات انجام نشده، در ایران قیمتی در حدود ۴۰ هزار دلار پیدا کرده، می‌داند که مشابه خودرویی که دارد، وارد نمی‌شود، بنابراین قیمت‌ها را بالاتر می‌برد.

واردات خودروی اقتصادی

رشیدی کوچی با اشاره به بحث واردات خودروی اقتصادی گفت:بینید، خودرو اقتصادی در دنیا تعریف دارد. مگر نمی‌خواهند خودرو اقتصادی بیاورند. من برای واردات خودرو دو آیین‌نامه دیدم. در آیین‌نامه اول که به من دادند، نوشته شده بود که خودروهای تا سقف ۱۰ هزار دلار ۱۰ درصد گمرکی روی آن اعمال شود. گفتیم خوب است و این خودرو اقتصادی می‌شود. یعنی یک خودرو ۸ هزار دلاری، تقریبا ۹ هزار دلار می‌شود. اگر با دلار ۵۰ هزار تومان هم حساب کنید، تقریبا ۴۵۰ میلیون تومان می‌شود. این معقول بود. اما در آخرین لحظات، این بند را تغییر دادند و گفتند قانون واردات گمرک. یعنی با یک تغییر ساده، ۱۰ درصد گمرکی را بالا بردند. این روش‌ها با بازار بازی می‌کند. یعنی شما عملا بازار را ملتهب و غیرقابل پیش‌بینی می‌کنید. من نمی‌گویم آقای فاطمی‌امین از عمد این کار را کرد، خیر، چون ایشان می‌گفت خیلی نقشی نداشته و بیشتر دیگران تاثیرگذار بودند. اما بحث بر سر این است که با این اتفاقی که افتاد، چه کسی مافیا خودرو شد؟ آیا مجلس بود یا دولت؟ چه کسی بازی مافیا را خورد؟

اگر دولت تا این حد واردات خودرو را در آیین‌نامه محدود نکرده بود، چنین اتفاقی نمی‌افتد. من همان زمان اعتراض کردم که چرا می‌خواهید یک میلیارد دلار از بانک مرکزی بگیرید؟ این یک رانت است. من اعتقاد داشتم که بانک مرکزی حتی یک سنت هم نباید پرداخت کند. همین الان برای خودروهای کارکرده هم می‌گویم که لازم نیست بانک مرکزی یک سنت هم پول بدهد. آن‌هایی این بندها را در آیین‌نامه‌ها می‌گنجانند که سودشان در دلارهایی است که از بانک مرکزی می‌گیرند، چون این دلارها فساد می‌آورد؛ چه در دولت آقای رییسی باشد و چه هر دولت دیگری. دلارهای دولتی فساد می‌آورد.

نهادها از قیمت خودرو سهم نمی‌برند

نماینده مجلس در پاسخ به این سوال که از سال‌ها قبل شایعه‌ای مطرح بود که هر خودرویی که در ایران تولید می‌شود، برخی از نهادهای خاص سهمی دارند. واقعا خودروساز غیر از مالیات و عوارض، سهم خاصی به نهادها و ارگان‌های خاص پرداخت می‌کنند؟ گفت: ببینید، در همان ابتدای کار در مجلس طی نامه‌ای از خودروسازان خواستم که هزینه‌های تولید یک خودرو را به صوررت ریز به من بدهند. در آنچه که به من داده شد، درباره موضوعی که در جامعه مطرح است که نهادهای مختلف از قیمت خودرو سهم می‌برند، چیزی ندیدم.

زیان خودروسازان را قبول ندارم

رشیدی کوچی معتقد است که زیان خودروسازان دروغ است: من این حرفشان را قبول ندارم. نمی‌گویم زیان نمی‌دهند. دلیل این حرفم هم این است که چطوری این‌قدر زیان می‌دهند، ولی فقط پولی که در ثبت‌نام اول جمع کردند، برای مثال معادل ارزش سهام ایران‌خودرو بوده است. پول اولی که جمع شد، ۸۰ هزار میلیارد تومان بود و ارزش ایران‌خودرو هم ۸۰ هزار میلیارد تومان است. چه زیانی است که یک فقره فروش‌شان، معادل کل سهام‌شان ارزش دارد!؟

خودروسازان خیلی پدرسوخته هستند

او ادامه داد: ببینید، این خودروسازان خیلی پدرسوخته هستند. من درباره شخص صحبت نمی‌کنم؛ درباره بنگاه می‌گویم. من در مصاحبه با آقای میرسلیم گفتم که هر چه برای این‌ها تصویب کنید، یک ان‌قلت می‌آورند که خرابش کنند. یک مدتی خودروهایشان را مزایده گذاشته بودند. قیمت خودروی مزایده‌ای ۱۰۰ میلیون تومان کمتر از قیمت بازار و ۱۰۰ میلیون تومان بالاتر از قیمت کارخانه بود. این در حالی است که خودروی مزایده‌ای باید قیمتی پایین‌تر داشته باشد. می‌رفتی می‌دیدی روی این خودرو چی نیست؛ می‌دیدی زه درب صندوق عقب، یا کفی صندق عقب یا آینه وسط خودرو. یعنی خودروسازان این‌قدر زرنگ هستند که یک آینه وسط خودرو که در بازار نهایتا ۱۰۰ هزار تومان باشد، نهایتا ۱۰۰ میلیون تومان می‌فروشند و به مزایده می‌برند. حالا فرد می‌گوید ۱۰۰ میلیون تومان این خودرو از بازار ارزان‌تر است، پس می‌خرم؛ نمی‌گوید از قیمت کارخانه بیشتر است. مثلا آنتن روی خودرو نمی‌بندند. این آنتن ۳۰ هزار تومان است، اما این آنتن را به شما ۵۰ میلیون تومان می‌فروشد.

دل‌تان به حال خودروسازان نسوزد

نماینده حوزه انتخابیه مرودشت، پاسارگاد و ارسنجان ادامه داد: اصلا دل‌تان به حال خودروسازان نسوزد. هفت خط‌های روزگاری هستند که لنگه ندارند. خودروسازان در حال حاضر در کیفیت خودروهایشان کم می‌گذارند؛ اصلا شما لازم نیست بروید تخصصی برخورد کنید. یک پژوپارس مدل ۹۴ را بیاور و کنار پژوپارس مدل ۱۴۰۲ بگذار و ببینید چقدر کم‌فروشی در کیفیت محصول می‌کنند. مگر می‌شود روی یک خودرو باند ببندید و بعد صدای باند خودرو را زیاد کنید و پاره شود. کاغذ هم این‌طوری پاره نمی‌شود. بر این اساس، نگاه من این است که خودروسازان ما در این سال‌ها مار خورده‌اند که افعی شده‌اند. برای این‌که گردن این افعی را بزنی، باید انحصار را بشکانید و رقابت ایجاد کنید.

فقط اینجا مصرف‌کننده به تولیدکننده التماس می‌کند

رشیدی کوچی درپاسخ به نظرت خودروسازان گفت: به نظر من قیمت خودرو را هر چه دوست دارند، باید بگذارند، ولی باید انحصار هم شکسته شود و واردات هم انجام شود. خودروسازان می‌گویند ما با قیمت جهانی داریم فولاد و مس و پلاستیک را استفاده می‌کنیم. پس وقتی داریم با قیمت جهانی مواداولیه را تامین می‌کنیم، خودرو را هم باید به قیمت جهانی بفروشیم و نباید به صورت دستوری خودرو را بفروشیم. حرف‌شان هم درست است. اما نکته این‌جاست که مگر از قیمت جهانی صحبت نمی‌کنند، باید بازار را هم آزاد کرد تا خودروها به قیمت جهانی وارد ایران شود.