در پی موج اخراج استادان دانشگاه، جمعی از نمایندگان مجلس سوال از وزیر علوم در این ارتباط را کلید زدند.

به گزارش پایگاه خبری مردمی ها،  جلال محمودزاده، نماینده مهاباد در مجلس درباره اخراج اساتیدگفت: ما در دورنمای ۲۰ ساله قرار بود به قطب علمی منطقه تبدیل شویم و از نظر تولید علم و فناوری در منطقه خودکفا شویم. این اتفاق هم با دست کسانی تحقق خواهد یافت که نخبگان ما هستند و در دانشگاه‌ها حضور دارند.
وی افزود:این شیوه برخورد با اساتید دانشگاه باعث می‌شود ما نخبگانمان را از دست بدهیم و آن‌ها از کشور مهاجرت کنند و خارج شوند و نتوانیم برای آینده افراد نخبه دیگری را پرورش دهیم.
محمودزاده تاکید کرد:دانشگاه محل علم است و نباید آن را به محل تاخت و تاز سیاسی تبدیل کنیم و بلایی سر دانشگاه‌ها بیاوریم که نتوانیم این خسران را تا ۵۰ سال آینده هم جبران کنیم.
نماینده مهاباد در مجلس اضافه کرد: اگر استادی را به خاطر انتقادی که به شیوه عملکرد ما داشته از دانشگاه اخراج کنیم و جامعه را از علم او محروم کنیم، فردا جوانانی که می‌خواهیم در دانشگاه‌ها پرورش دهیم را از این منبع علمی محروم کرده و نمی‌توانیم اهدافی که برای دورنمای ۲۰ تا ۳۰ ساله تنظیم کرده‌ایم را به نتیجه برسانیم.
عضو فراکسیون مستقلین ولایی مجلس افزود: نیروی انسانی برای توسعه هر کشوری حرف اول را می‌زند و تا نتوانیم نیروی انسانی خود را پرورش دهیم، نمی‌توانیم جامعه را توسعه دهیم و به خودکفایی برسانیم و به اهداف علمی نائل شویم.
محمودزاده همچنین گفت:اساتید دانشگاه نیروی انسانی و نخبگان ما هستند که باید به حرفشان گوش کنیم و راهنمایی آن‌ها را بپذیریم و انتقادات سازنده آن‌ها را به کار بگیریم و طبق این نظرات کارشناسانه عمل کنیم. اما متاسفانه در تلاشیم صورت‌مسئله را پاک کنیم و دانشگاه‌ها را از تولید علم محروم کنیم و با اخراج این اساتید توانمند، افرادی را جایگزین آن‌ها کنیم که علم و توانمندی لازم را ندارند.
وی افزود: با این کار آسیب‌های زیادی به کشور وارد می‌شود و جوانانی که قرار است به عنوان دانشجو وارد دانشگاه شوند، به دلیل اینکه اساتید دانشگاه، اساتید طیف خاصی هستند که علمشان از آن‌ها بیشتر نیست، از رفتن به دانشگاه منصرف شده و از کشور مهاجرت می‌کنند و جذب کشور‌های ترکیه و امارات یا کشور‌های اروپایی می‌شوند.
این نماینده مجلس یادآور شد:وقتی نخبگان خود را از جامعه حذف کنیم، تا ۵۰ سال دیگر هم نمی‌توانیم این ضعف علمی را جبران کنیم. اما متاسفانه در عمر دوساله دولت سیزدهم و تندروی در محیط‌های مختلف خصوصا برخورد با دانشگاه‌ها، کار را به جایی رسانده که تا چند سال آینده تبعات آن گریبان جامعه را می‌گیرد.
وی افزود: شدت این آسیب به حدی است که احتمالا تا ۵۰ سال دیگر هم نمی‌توانیم نیروی نخبه تولید کنیم و این یعنی وابستگی علمی و فنی به کشور‌های دیگری که هم‌اکنون انسان به کره‌های دیگر می‌فرستند تا علم ستاره‌شناسی را رونق دهند و فضا را کشف کنند. اما ما با رفتار تند در تلاشیم همین حداقل‌های علمی و اساتید دانشگاهی خود را هم حفظ نکنیم.
محمودزاده تاکید کرد:بحث علمی را نمی‌توانیم با رانت ایجاد کنیم. نمی‌توانیم بدون اینکه یک نفر مسیر علمی را طی کرده باشد به عنوان استاد در دانشگاه به کار ببریم. این بزرگ‌ترین ضربه به فضای علمی و دانشگاه و فضای نخبگانی کشور است.
وی اضافه کرد: این اقدام بسیار خطرناکی است که در آینده می‌تواند مشکلات عدیده‌ای برای کشور ایجاد کند و باید وزیر علوم در این باره پاسخ‌گو باشد.
محمودزاده با تاکید بر اینکه طرح سوال از وزیر علوم را طراحی کرده و روی سایت مجلس برای امضای نمایندگان قرار داده است، گفت: همان‌طور‌که تاکید کردم جایگاه واقعی برخی وزرای دولت وزارت نیست و آن‌ها برای اینکه بتوانند خود را در این جایگاه حفظ کنند، از اقدام جذب استاد یک طیف خاص حمایت می‌کنند و گویا در برابر خواست رادیکال‌ها تسلیم شده‌اند.
نماینده مهاباد در مجلس تاکید کرد: اگر وزیر علوم وزیر مورد تایید جامعه بود، در برابر این موضوع مقاومت می‌کرد نه اینکه از آن دفاع کند؛ بنابراین از وزیر علوم طرح سوال کرده‌ام.