به گزارش پایگاه خبری مردمی ها، روز گذشته بخش اول لايحه بودجه سال آينده توسط مسعود پزشكيان به مجلس تقديم شد. بخش دوم لايحه بودجه كه شامل جداول تفصيلي ارقام بودجه است نيز حداكثر ۱۰ روز پس از زمان ابلاغ بخش اول، به مجلس ارسال خواهد شد. بودجه مهمترين سند مالي يك ساله دولت است و در واقع نقشه راهي است كه دولت در يك سال دنبال ميكند. دولت اعدادي را روي كاغذ مينويسد و ممكن است اين اعداد تحقق پيدا كند يا نه. در نهايت اگر اين عددها به مشكل بخورد، خود را در قالب كسري بودجه نشان ميدهد. اما در بخش اول لايحهاي كه به مجلس ارسال شده، اعداد كليدي از منابع و مصارف دولت در سال آينده وجود دارد كه يكييكي قرار است آنها را بررسي كنيم. هرچند اين اعداد گاه «شگفت انگيز»و گاه «بسيار بزرگ» ديده ميشوند. اما به هر حال اولين بودجه دولت پزشكيان در آغاز راه است و در مجلس با تغييراتي هم مواجه خواهد شد.
بودجه انبساطي
آنگونه كه از اعداد و ارقام كنوني و در بخش اول لايحه بودجه برميآيد جمع منابع و مصارف عمومي دولت با انبساط شديد ۶۸ درصدي مواجه شده و به ۵۹۷۸ هزار ميليارد تومان رسيده است. به نظر ميرسد علت اصلي اين افزايش قابل توجه در منابع عمومي دولت، لحاظ كردن منابع هدفمندي و اعتبارات رديفهاي نيروهاي مسلح در لايحه بودجه سال آينده است.
رشد ۳۹ درصدي درآمد مالياتي
در بخش درآمدهاي دولت، بيشترين سهم به درآمدهاي مالياتي اختصاص دارد كه با رشد ۳۹ درصدي نسبت به قانون بودجه سال جاري، به ۱۷۰۰ هزار ميليارد تومان رسيده است. البته كه بخشي از اين افزايش ماليات به واسطه تورم تحميل شده قابل تحقق است؛ اما به نظر ميرسد كه رشد درآمدهاي مالياتي برخلاف گفته رييس سازمان برنامه و بودجه، چندان هم كم نيست و در شرايط ركودي كنوني، بسياري از كسب و كارها را با مشكل مواجه ميكند.
ارز واردات از كجا قرار است بيايد؟
ضمن اينكه خالص حقوق ورودي گمركي نيز با رشد ۸۵ درصدي معادل ۲۶۴ هزار ميليارد تومان در نظر گرفته شده كه اين بخش هم نياز به «ارز خارجي» براي تحقق دارد. در واقع اين بخش چنانكه از نامش پيداست وابستگي مستقيمي به واردات دارد و هرچقدر واردات انجام بشود گمرك هم ميتواند درآمد كسب كند. اما آيا در سال آينده قرار است واردات بيشتر از سال كنوني باشد و آيا ارز اين واردات تامين شده است؟
برداشت ۵۴۱هزار ميلياردي از صندوق توسعه
نكته ديگر، منابع ناشي از استقراض از صندوق توسعه ملي است كه در اين لايحه ۵۴۱هزار ميليارد تومان پيشبيني شده است و از همين حالا در بودجه آمده كه اين پول بايد از منابع صندوق توسعه ملي تامين شود. در حالي كه ۷۰۰ هزار ميليارد تومان نيز دولت قرار است اوراق قرضه منتشر كند. يعني ۱۷۴ درصد بيشتر از سال جاري!
تهاتر براي تسويه بدهي
در بخش اول لايحه بودجه سال آينده يك رديف جديد هم اضافه شده كه در سالهاي قبل نبود. در اين بخش، رديف جديدي به نام «تسويه بدهي از طريق واگذاري اموال» با مبلغ ۲۰۰ هزار ميليارد توماني در نظر گرفته شده كه دولت هدف از آن را تسويه بدهي خود به سازمان تامين اجتماعي و ساير طلبكاران اعلام كرده است.
كسري بودجه واقعي چقدر است؟
بررسي لايحه بودجه ۱۴۰۴ اختلاف چشمگير ۱۸۰۶ هزار ميليارد توماني بين هزينهها و درآمدهاي جاري دولت است. اين اختلاف چشمگير كه در ادبيات بودجهاي به «كسري تراز عملياتي» موسوم است؛ عددي بسيار بزرگ و دردسرساز است. به نظر ميرسد علت اين جهش شديد در كسري تراز عملياتي، يكپارچه شدن بودجه و ورود موارد فرابودجهاي و هدفمندسازي يارانهها به جداول بودجه باشد كه سازمان برنامه و بودجه نيز پيشتر بر اين نكته تاكيد كرده بود. به عبارت ديگر، از آنجا كه در سالهاي قبل اين موارد در لايحه بودجه وجود نداشتند، در كسري تراز عملياتي محاسبه نميشدند و حالا ورود آنها به جداول بودجه، باعث افزايش كسري تراز عملياتي شده است.
اما اگر بخش بزرگي از «بيشبرآوردهاي بودجه سال آينده» تحقق پيدا نكنند؛ اين كسري عملياتي به كسري واقعي منجر خواهد شد. بهطور مثال، رشد واگذاري داراييهاي مالي در مجموع نسبت به سال جاري ۳۳۳ درصد رشد پيدا كرده كه مشخص است اين اعداد محقق نميشوند. ضمن اينكه درآمد نفت و گاز دولت در سال آينده نيز ۳۲ درصد رشد پيدا كرده كه تحقق آن كار سختي است.
دليل تفاوت بودجه ۱۴۰۴
همزمان با ارايه بخش اول لايحه بودجه ۱۴۰۴ به مجلس، رييس سازمان برنامه و بودجه هم به سنت سالهاي دور اين سازمان، نشست خبري برگزار كرد تا به سوالات خبرنگاران پاسخ دهد. اين سنت كه در دولت سيزدهم كلا فراموش شده بود؛ اينبار در دولت چهاردهم بار ديگر از سر گرفته شد تا به ابهامات موجود نيز پاسخ داده شود. با اين حال سيد حميد پورمحمديگلسفيدي، در پاسخ به خبرنگاران درباره چنين اعداد و ارقام شگفتانگيزي در لايحه بودجه سال آينده اينگونه توضيح داده است كه «مهمترين مطالبه در بودجه بحث يكپارچگي بود كه قبلا منابع هدفمندي در آن لحاظ نميشد. همچنين بحث تهاتر نفت در بودجه ديده نميشد كه امسال بودجه شركتهاي دولتي يكپارچه شد و اگر ارقام را متفاوت از سالهاي قبل ميبينيد دليلش همين يكپارچگي و شفافيت است.»
بله، ۸۵۰ هزار ميليارد تومان كسري داريم
او با تاييد كسري ۸۵۰ هزار ميليارد توماني بودجه امسال، عنوان كرد: «بله با ۸۵۰ همت كسري مواجهيم كه بخشي از آن ۷۵۶ همت در هدفمندي يارانهها است ولي وزارت نفت اعلام كرده ۳۵۰ همت ميتواند تامين كند. در بحث گندم نيز دچار كسري هستيم. در بازنشستگي نيز رقم كافي ديده نشد. درخصوص راهحل در مواردي كه امكان صرفهجويي وجود دارد انجام ميشود اما الان خيلي شفاف كسري را اعلام كرديم تا تمهيدات لازم انديشيده شود. » رييس سازمان برنامه و بودجه تاكيد كرد: دولت در سال آينده ۵۰۰ هزار ميليارد تومان اوراق منتشر ميكند كه براي اصل و سود اوراق خواهد بود. يكي از دلايل استقراض در نيمه اول سال از بازار سرمايه اين بود كه ما به ميزاني كسري داشتيم و اواسط سال از مقام معظم رهبري درخواست ميكرديم از صندوق استقراض كنيم. اين باعث ميشد عمده پرداختهاي ما در بحث گندم و ديگر موضوعات در نيمه اول سال باشد. مقام معظم رهبري اجازه دادند مازاد ۲۰ درصد از صندوق به بودجه اختصاص يابد. مطلب سوم اينكه شركتهاي بورسي اگر سود خود را صرف افزايش سرمايه كنند از ماليات معاف خواهند بود. وي در پاسخ به سوالي درباره قيمت بنزين در سال آينده گفت: رييسجمهور گفتند اگر ما نفتي كه استخراج ميكنيم را صفر در نظر بگيريم هزينه انتقال و توزيع بنزين ليتري ۸۰۰۰ تومان است. يعني دولت اين رقم را هزينه ميكند تا بنزين را به دست مصرفكننده برساند اما ليتري ۳۰۰۰ تومان دريافت ميكند. بنابراين ناچار شديم بخشي از بنزين را وارد كنيم كه دولت ۸۰ سنت پول بابت آن پرداخت ميكند. متاسفانه در سالهاي اخير رشد مصرف بنزين به صورت بيرويه ۴۰ درصد افزايش يافت. اگر اين مساله ادامه پيدا كند بايد از حقوق و ديگر منابع كم كنيم و به بنزين اختصاص دهيم. دولت بايد ساز و كاري براي اين موضوع بينديشد كه به معني افزايش قيمت بنزين نيست. اما بايد از طريق صرفهجويي، ميزان مصرف را مهار كنيم.
دلار نيمايي قطع ميشود؟
Thursday, 7 November , 2024