روایت بابک زنجانی و تحرکاتش از فعالیت‌های اقتصادی تا شناخته شدن به‌عنوان مفسد اقتصادی و حضور چندین ساله در زندان و حال رویه‌ای دیگر در قالب سرمایه‌گذار در صنعت ریلی کشور روایت عجیب و پرابهامی است.

به گزارش پایگاه خبری مردمی ها،  اینکه چگونه او از در دولت احمدی‌نژاد از یک راننده رئیس بانک مرکزی به یک فعال اقتصادی و چهره اصلی دورزدن تحریم‌های بین‌المللی ایران و خرید و فروش نفت بدل می‌شود و پس از سال به‌دست آوردن پول‌های بادآورده از دورزدن تحریم‌ها، تحت عنوان اخلال در نظام اقتصادی کشور دستگیر و روانه زندان می‌شود و در ادامه پرونده‌های مفاسد مالی بسیاری برای وی باز می‌شود تا جایی‌که حکم اعدامش صادر می‌شود. جالب اینکه او امروز نیز از زندان در فکر اقدامات اقتصادی بیرون از زندان است. اتفاقا همان زمانی که سال گذشته از زندان توئیت می‌زد و از تاسیس یک بانک و یک رمزارز سخن می‌گفت باید انتظار می‌رفت که او برنامه‌های دیگری در سر دارد. اتفاقا همین مسائل نیز باعث شد تا برخی حواشی، حدس و گمان‌ها پیرامون احتمال آزادی یا مرخصی او از زندان مطرح شود که این مساله با پاسخ سخنگوی قوه قضائیه همراه شد و اصغر جهانگیر اظهارکرد که موضوعات مطروحه درخصوص آزادی و مرخصی و بیرون بودن زنجانی مورد تایید ما نیست. از طرف دیگر این مساله که زنجانی چطور می‌تواند در زندان از امکاناتی استفاده کند که در آن به‌راحتی با توئیت‌زدن از راه‌اندازی یک بانک رمزارزی با عنوان «بیت بانک» و یک ایرلاین تحت عنوان «دات وان» بگوید؟ این در حالی است که او اخیرا نیز در توئیتی نوشته است: «بزرگترین سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در تاریخ راه‌آهن ایران اقتصاد کشور را به ریل خواهیم انداخت. سالی که قدرت اقتصادی جایگزین قدرت سیاسی خواهد شد. نقطه‌ای طلایی که در تقویم گروه ارزش‌آفرینی «دات وان» ثبت می‌شود.» حال پرسش اینجا است که بابک زنجانی در قامت یک اخلالگر اقتصادی که در حال سپری کردن دوران حبس خود است چگونه مجوز تاسیس بانک، یا ایرلاین گرفته یا به‌عنوان سرمایه‌گذار اقتصادی مطرح شده است؟

بابک زنجانی پس از سال‌ها درگیری قضایی و زندان به اتهام اختلاس و فساد مالی که تا حکم اعدام برای او پیش رفت، در عین تعجب بار دیگر با سرمایه‌گذاری در صنعت ریلی به اقتصاد کشور برگشته است. در همین راستا روز یکشنبه ۳۱ فروردین ماه بود که با حضور وزیر راه و شهرسازی شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران با شرکت «آوان ریل» شرکت ریلی هلدینگ «دات وان» منتسب به بابک زنجانی تفاهمنامه‌ای با ارزش ۶١ هزار میلیارد تومان برای خرید و تولید ٣٠٠ دستگاه مسافری خودکششی دیزلی، ۵٠ لوکوموتیو باری و ۶٠٠ دستگاه واگن باری مخزن‌دار منعقد کرد. اتفاقی که با موجی از واکنش‌ها همراه شد. وزیر راه و شهرسازی در این مراسم با بیان اینکه بیش از ۶۰ همت در حمل و نقل ریلی سرمایه‌گذاری شده است، گفت: «دولت فقط در تسریع و تسهیل فرایند‌ها اقدامات لازم را انجام داده است و به طور قطع ما با حمایت اعضای کمیسیون عمران و مجلس شورای اسلامی به‌دنبال تسهیل‌گری بیشتر در سرمایه‌گذاری هستیم.» فرزانه صادق در آیین امضای تفاهم‌نامه سرمایه‌گذاری به ارزش ۶۴ همت در حوزه حمل و نقلی و تامین بیش از ۲۰۰۰ واگن باری و مسافری اظهار کرد: «طی چند ماه گذشته و در جلساتی در حوزه‌های ریلی، جاده‌ای، بنادر، هوایی و مسکن بر توجه ویژه به بخش خصوصی تاکید داشته‌ام و گام به‌گام این مسیر را پیش می‌بریم.» در این میان هر چند که مهدی ابراهیمی مدیرعامل شرکت ﻗﻄﺎﺭﻫﺎی ﺁﻭﺍﻥ ﺭﯾﻞ شرکت ریلی هلدینگ «دات وان» هرگونه نقش مدیریتی یا مالکیت مستقیم زنجانی در این هلدینگ را رد کرده و او را صرفا «پشتیبان پروژه‌ها» معرفی کرده و در این باره گفته است که سرمایه‌های خارج از کشور بابک زنجانی در حال بازگشت به کشور است و قرار است در خدمت مردم و پروژه‌های داخلی استفاده شود. بابک زنجانی نه سهامدار است و نه در شرکت دیده شده است بلکه سرمایه شرکت متعلق به اوست. اما گزارش‌ها و تحلیل‌های رسانه‌ای حکایت از آن دارد که زنجانی از ابتدای سال ۱۴۰۳ تا ۱۴۰۵ به‌عنوان مدیرعامل «گروه بین‌المللی توسعه مالی و اقتصادی آوان» با نام تجاری «دات‌وان»، منصوب شده است. حال پرسش از مجموعه دولت به ویژه وزارت راه این است که چرا در میان خیل کثیری از سرمایه‌گذاران در حوزه‌های مختلف به سراغ شرکت با نام و عقبه بابک زنجانی رفته‌اید که پیشینه مشخصی دارد و شائبه‌هایی را ایجاد می‌کند؟ مردم دولت پزشکیان را با شعار‌های دیگری در قالب عدالت اجتماعی می‌شناسند و همکاری با بابک زنجانی برای دولت پزشکیان بیش از سرمایه‌گذاری نوعی وصله ناجور به حساب می‌آید و دولت باید در این خصوص شفاف‌سازی کرده و پاسخگو باشد. هر چند بیرانوند معاون تامین سرمایه و حمل‌ونقل راه‌آهن گفت: «ما در هیچکدام از اسناد صلاحیت‌سنجی که برای این شرکت‌ها دیدیم، مطلقا اسم بابک زنجانی نبوده است.»

*بیانیه شرکت راه‌آهن

در این میان، در بیانیه‌ای هم که روی خروجی سایت شرکت راه‌آهن آمده، نوشته شده است: در پی برخی واکنش‌های مطرح‌شده در فضای رسانه‌ای درباره سرمایه‌گذاری اخیر در حوزه حمل‌ونقل ریلی، شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران به‌منظور شفاف‌سازی و تنویر افکار عمومی، توضیحات زیر را ارائه می‌کند. این تفاهم‌نامه از این قاعده پیروی کرده و با رعایت کامل فرآیند‌های قانونی و پس از بررسی دقیق صلاحیت‌ها، در چارچوب ضوابط شفاف و قابل‌نظارت، در حال اجرا است. انتظار می‌رود اجرای موفق این طرح، علاوه بر نوسازی ناوگان ریلی کشور، منجر به ارتقای ظرفیت شبکه، کاهش هزینه‌های حمل‌ونقل، صرفه‌جویی قابل‌توجه در مصرف سوخت، کاهش بار ترافیکی جاده‌ها و توسعه ترانزیت بین‌المللی شود. شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، حساسیت رسانه‌ها و دغدغه‌مندی افکار عمومی را سرمایه‌ای ارزشمند برای شفافیت، پاسخ‌گویی و ارتقای کیفیت تصمیم‌گیری‌ها می‌داند و همواره بر تعامل مسئولانه با جامعه و صیانت از منافع ملی تاکید داشته است.

*دولت شفاف‌سازی کند