با فرارسیدن قرن تکنولوژی، تمایل افراد به تنهایی بیشتر از قبل شد. دیگر مردم کمتر به دورهم جمع شدن و گذراندن اوقات باهم، بدون توجه به گوشی های موبایلشان، می پرداختند.

بازی های رومیزی خانواده را نجات می‌دهند

با فرارسیدن قرن تکنولوژی، تمایل افراد به تنهایی بیشتر از قبل شد. دیگر مردم کمتر به دورهم جمع شدن و گذراندن اوقات باهم، بدون توجه به گوشی های موبایلشان، می پرداختند. اما با ظهور و گسترش نسل جدیدی از بازی های رومیزی یا بردگیم ها، امید می رود که جلوی این بحران گرفته شود. به بیان دیگر اهمیت بازی در خانواده و گسترش بازی های خانوادگی و دورهمی این روز ها بسیار ملموس است.

قرن جدید و نیاز به بازی در خانواده

از لحاظ تاریخی، خانواده های سنتی آمریکایی با هم غذا می خوردند و کار، عبادت و بازی می کردند. اما با فرا رسیدن قرن بیست و یکم، و روی کار آمدن مدل های کار، آموزش، ارتباطات و سرگرمی جدید و مدرن، تضمین کردند که دیگر این اتفاق نمی افتد. به نوعی بازی در خانواده کم و کمتر شد.

در نیمه دوم قرن بیستم، والدین معمولاً دور از خانه کار می‌کردند، بچه‌ها دور از خانه به مدرسه می‌رفتند، و سالمندان دور از خانه نگهداری می‌شدند، که به این معنی بود که نسل‌ها به طور منظم با یکدیگر تعامل نمی‌کردند.

در قرن بیست و یکم، حتی میز شام هم به ندرت فرصتی برای ارتباط دو نسل با یکدیگر می شد. سرعت زندگی مدرن و ابزارهای الکترونیکی این اطمینان را ایجاد می کند که هیچ کس واقعاً گروه همسالان خود را ترک نکند.

به همین ترتیب، سنگ بنای سرگرمی تلویزیون، رایانه، بازی های ویدیویی و سینماها همگی بر مصرف تک نفره و منزوی متمرکز شده اند تا تعامل گروهی. به همین ترتیب، تلفن‌های هوشمند، تلویزیون و رایانه‌ها همگی کمک کردند تا اطمینان حاصل شود که نه تنها علایق و تفکرات بین نسل ها به اشتراک گذاشته نمی شود.

بازی رومیزی، یک راه حل ساده و به صرفه

تعریف تحت الفظی و ویکی پدیایی بازی رومیزی اینطور است که: بازی‌ رومیزی یا بردگیم، نوعی از بازی است که روی میز یا یک سطح صاف انجام می شود و معمولاً از قطعاتی استفاده می‌کند که جابه‌جا شده یا روی یک تخته یا صفحه از قبل علامت‌گذاری شده، که به آن برد (Board) گفته می شود، قرار می‌گیرند.

تعریف دقیق تر و ملموس تر بازی رومیزی با تعریف تحت اللفظی آن تفاوت دارد. در تعریف دقیق تر می گوییم:

“بازی رومیزی یا بردگیم نوعی از بازی های غیر دیجیتالی است که شامل قطعات و اجزای مختلفی بوده و ماموریت آن این است که جمعی از افراد را در کنار هم، با چاشنی رقابت، همکاری یا ترکیبی از هردو، به سرگرمی، فکر کردن و برنامه ریزی، هیجان و شادی، تعامل و مذاکره، سکوت و سر صدا و … دعوت کند.”

این تعریف دقیق و طولانی، اطلاعات زیادی از بازی های رومیزی می دهد؛ مثلا اینکه رقابت یا همکاری از چاشنی های مهم این بازی ها هستند، این نوع بازی ها اجزا و قطعات مختلفی دارند، فکر کردن، برنامه ریزی، هیجان و شادی، تعامل و مذاکره، شانس و اتفاق، صحبت کردن و … هم از اتفاقاتی هستند که در این بازی ها رقم می خورد.

بازی در خانواده ها، راه رهایی اصلی

برای خانواده هایی که به دنبال برقراری ارتباط مجدد هستند و برای جامعه ای که به آنها نیاز دارد، بازی رومیزی در واقع یک گزینه بالقوه موثر است.

امروزه دیگر تقریبا کمتر کسی وجود دارد که اسم بازی هایی مثل مار و پله، مونوپولی، ریسک و یا شاید کاتان را نشنیده باشد. این یعنی این دسته از بازی های گسترش خوبی و مناسبی در بین جوامع داشته اند. اما تا به حال هیچ کس به این سبک بازی ها به عنوان راه حل این معظل دوری نسل ها و مشکلات فرهنگی این چنینی برای نجات خانواده ها نگاه نکرده است.

امروزه این بازی های به حدی پیشرفت کرده اند که می توانند به صورت مداوم و همیشگی جایگزین تمام سرگرمی های روزانه ما شده و به درمان خانواده هایمان بپردازند.

بازی رومیزی خانوادگی

بازی خانوادگی یا Family Game نوعی از بازی های رومیزی و بردگیم هاست که برای مخاطب خانواده طراحی می شود. بازی خانوادگی عمدتا قوانین سبک و ساده ای دارد ، همینطور روند گیم پلی آن طوری که مناسب برای یک جمع خانوادگی با اعضای مختلف و بازیکن هایی با سطح آشنایی مختلف با بردگیم ها باشد.

بازی های خانوادگی به دلیل مخاطبین زیاد خود و عمومی بودن این مخاطبین سهم عمده بازی های رومیزی و بردگیم ها را نه تنها در ایران بلکه در جهان به خود اختصاص داده اند. از سری بازی‌های محبوب رومیزی خانوادگی می توان به بازی جالیز ، استوژیت، گاراج و … اشاره کرد.

بازی رومیزی دورهمی

بازی دورهمی یا Party Game نوعی از بازی های رومیزی و بردگیم ها است که قوانین بسیار کم ولی گیم پلی جذابی دارند و برای سرگرم کردن همه مخاطبین در دورهمی ها و مهمانی ها طراحی شده اند.

چاشنی اصلی در این نوع از بازی ها، تعامل بالاست. قوانین این بازی ها کم و ساده می باشند و بیشتر تمرکز گیم پلی آنها بر روی این است که بازیکن ها با هم تعامل، صحبت، مذاکره کنند و یا گاها حتی با هم درگیر شوند.

این بازی ها عمدتا برای افراد مختلف قابل بازی کردن هستند و آموزش آنها هم به جمع های مختلف ساده و سریع است. هدف این بازی ها همانطور که از تصویر پیداست، گرم نگه داشتن محفل جمع های مختلف است.

بازی در خانواده های ایرانی

ده سال اخیر برای فضای سرگرمی، به خصوص سرگرمی های فکری، در ایران یک عصر طلایی بوده است. با زحمت و کارهای ارزشمند تولید کنندگان و فعالان حوزه بازی های رومیزی، دورهمی، بازی های محیطی، اسکیپ روم ها و …، نوع جدیدی از سرگرمی غیر دیجیتالی وارد زندگی خانواده های ایرانی شد.

مشابهاً برای خانواده های ایرانی هم که با سبک بازی های منچ و مارپله، دوز، تخته نرد و … آشنایی خوبی دارند، بازی های رومیزی نظیر بازی جالیز می توانند جایگزین و پیشنهاد مناسبی برای هر نوع سرگرمی دیگری باشند و حتی به عامل اصلی دورهم جمع شدن و افزایش صمیمیت در خانواده تبدیل شوند.